Zelfportret in andermans woorden

“Weet je waar je bent?”
“In de zevende hemel.”
“Dat is niet waar je bent.”
“Hoe kun jij dat weten?”
Irit Shimrat, in Shrink Resistant, Burstow & Weitz (eds.)
New Star Books, Vancouver 1988

Ervaringsverhalen uit de psychiatrie zijn belangrijk. Elk verhaal is persoonlijk, maar het bevat ook elementen uit het universele verhaal van de psychiatrie. Het onderwerp van dat verhaal is existentiële onderdrukking. Om te laten zien hoe alle verhalen met elkaar verweven zijn stelt de schrijver van dit blog een zelfportret samen uit tekstfragmenten. Voor de leesbaarheid zijn de namen van de schrijvers niet direct achter de teksten vermeld. Aan het eind van het portret volgt een opsomming.

“Voor mensen die tegen hun wil zijn opgesloten in een psychiatrische inrichting is het behoud van zelfexpressie, individualiteit en gezondheid essentieel.”

vrij vertaald uit het voorwoord van Shrink resistant, Burstow & Weitz (eds.) New Star Books, Vancouver 1988

“Toen er uit de psychologische test kwam dat ik normaal was, zei jij dat ik ziek was en een slimme zwendelaar.”

“Alle mooie dingen bleken fata morgana’s te zijn: kleine, waardevolle geloofsartikelen zijn in doodgewone rotzooi veranderd.”

“Hoe voel je je vandaag?”
“Ze voelt dat ze niet in deze afschuwelijke kamer wil zijn met dit idiote dokterspersoontje.”

“Het is ook zo moeilijk om te tijd te bewaken – haar horloge is te klein om op te focussen en de klok aan de muur hangt te ver weg om hem te kunnen zien.”

“Ik was niet onderdanig en niet agressief maar gewoon onafhankelijk, als een kat.”

“Bijna iedereen dacht dat ik dom en langzaam was, maar in werkelijkheid raceten mijn hersens in een poging om de stukjes bij elkaar te zoeken en de hindernissen te vermijden.”

“De enige keer dat ik echt bang was, was toen ik me niet kon herinneren waar ik woonde. Ik wist dat ik een echtgenoot had en drie kleine kinderen – ergens.”

“Als ik ooit opnieuw te maken krijg met het vooruitzicht om in een psychiatrische inrichting te zijn, maak ik mezelf liever dood […].”

“Het was raar dat de enige mensen die me probeerden te troosten mijn medepatiënten waren.”

“Ik voelde me in Afrika dichter bij huis dan nu.”

“Gedurende al mijn opnames maakte ik lange wandelingen. Het was de enige manier om alle knopen in mijn hoofd los te maken.”

“Ik zei dat ik hem haatte en het centrum en alle mensen in de stad en de hele wereld.”

“Wat als er alleen maar pijn is? Wat als zelfs dat er niet is?”

“Ik kan het niet verdragen om te schrijven of te stoppen met schrijven.”

“Het deed pijn om te horen. Misschien luisterde daarom niemand ernaar.”

“Ik heb geloofsbrieven zo lang als mijn arm die bevestigen dat ik een abnormale vrouw ben.”

“Ik moest over mijn leven praten in herkenbare psychiatrische termen.”

“Ik lachte en dat was een dodelijke fout – duidelijk bewijs van een niet-passend affect.

Als ik een fout antwoord gaf, ontkende ik het probleem.
Als ik het niet met hem eens was, was ik vijandig.
Als ik geen antwoord wilde geven was ik ontwijkend, of in verzet.
Als ik zei dat het niet belangrijk was, verkeerde ik in de ontkenningsfase.

Zij mochten bepalen wat de realiteit en de waarheid was. En het was hun taak om mij te overtuigen, over te halen, te verleiden of te bedreigen zodat ik hun waarheid als de mijne accepteerde.”

“Het hele vocabulaire plaatste mijn emoties binnen mezelf en scheidde ze af van de alledaagse wereld waar ze vandaan kwamen.”

“Het ergste vond ik dat ik mijn geloofwaardigheid kwijt was.”

“Ik had tijd nodig, veiligheid en ondersteuning. […] maar de psychiatrie is nooit tevreden met nietsdoen, met de helende werking van de tijd.”

“Ik verkeerde in doodsangst…en ze lieten me boetseren.”

Bijdragen van: Delana Munroe, Irit Shimrat (3x), Joan Harries, Sheila Gilhooly, Phyllis (2x), Margaret Pratt (4x), Irit Shimrat, Nira Fleishmann, Barbara Findlay (4x), Judi Chamberlin (3x)

Teksten uit: Shrink Resistant, Burstow & Weitz (eds.) New Star Books, Vancouver, 1988
Women look at psychiatry, Dorothy Smith & Sara J. David, Press Gang Publishers, Vancouver 1975

2 gedachtes over “Zelfportret in andermans woorden

Geef een reactie

