Kayakangst II

Mensen verdrinken als gevolg van kayakangst. Daar zijn een paar wetenschappelijke artikelen over geschreven. Ik heb me het woord toegeëigend en het naar de huidige situatie vertaald. Voor mij is het belangrijkste dat de angst niet rechtstreeks voortkomt uit de situatie. Wie verongelukt door kayakangst doet dat bij helder weer, in een zeewaardige kano. Het grootste gevaar ben je zelf.

De zeereiziger in nood heeft geen tijd om bang te worden. Acuut, reëel gevaar is enerverend. Het maakt je boos, of bijna ironisch kalm. Onvermoede krachten komen boven.

Kayakangst doet het tegenovergestelde. Het is alsof je verdampt, er blijft alleen een plasje gesmolten schepijs van je over. Machteloos, nutteloos, vreugdeloos. Of je bent permanent overprikkeld. Een versleten dierentuintijger die met een getergd “Wat moet je?” reageert op elke nieuwe situatie.

Een paar jaar geleden was ik in Portugal, in een klein dorpje waar die winter slechts vijftien procent van de toeristenkamers bezet was. Op straat zag ik Nederlandse echtparen. Ze liepen voorzichtig, vanwege hun leeftijd. Arm in arm. Er waren zo weinig mensen dat ik blij was als ik ze tegenkwam.

De sfeer in het dorp was post-apocalyptisch. We liepen allemaal rond in een omgeving die te grootschalig voor ons was. De structuren waren afgestemd op vakantiegangers, niet op oudjes die voor de winter waren gevlucht en die een pak koffie in hun koffer hadden meegenomen, zodat de schichtig langs de lege terrassen konden lopen, op weg naar een schemerige hotelkamer.

Ik was daar alleen, op zich al verdacht. Wie ik aansprak kromp ineen. Angstscenario’s overschaduwden elke denkbare goede bedoeling. Dat was mijn eerste kennismaking met kayakangst. Sindsdien heeft de aandoening zich verspreid, tot in mijn eigen hoofd.

Geef een reactie

